تایتل قالب
شرکت خصوصی فعال در زمینه تولید و تجارت فرش، سجاده فرش و تابلو فرش


فرش مسجدی محرابی

همانطور که در مقاله های قبلی سایت شرکت سجاده باف کاشان عنوان شد، 5 روش برای فرش کردن مسجد وجود دارد. سجاده فرش محرابی، فرش سجاده ای بدون محراب، فرش سجاده ای عرض سه متر، فرش ماشینی سنتی و موکت سجاده ای 5 روشی هستند که برای فرش کردن مساجد، نمازخانه ها، حسینیه ها، مصلی ها و یا دیگر اماکن اینچنینی استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم تا به صورت تخصصی در مورد فرش مسجدی محرابی یا همان سجاده فرش محرابی صحبت کنیم.

 


مسجد چیست؟

محراب چیست؟

فرش مسجدی چیست؟

فرش مسجدی محرابی چیست؟

قیمت فرش مسجدی محرابی چقدر است؟

چطور می توانیم فرش مسجدی محرابی بخریم؟


 

مسجد چیست؟

مسجد نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان استکعبه طبق آیات قرآن نخستین مسجد روی زمین استمسجد النبی با ورود محمد، پیامبر اسلام به مدینه در عربستان سعودی پایه‌گذاری شد.

پذیرش این مسئله که وجود مساجد گنبدها مناره‌ها در بافت یک شهر نمی‌تواند به معنای اسلامی بودن آن شهر باشد این امر را بدیهی می‌سازد که باید در عناصر و مؤلفه‌های دیگری که نه تنها کالبد بلکه روح و هویت شهرها را می‌سازند به دنبال نشانه‌هایی از زیست مسلمانان و الگوهای یک شهر اسلامی بود (منبع).

 

مسجد

 

 

محراب چیست؟

مِحراب  یا نمازگاه پیشوا، طاق‌نمایی است که جهت قبله را در مسجد نشان می‌دهد که پیشوای دینی یا پیش‌نماز در اثنای نماز گزاردن در آن می‌ایستد. در مسجدها محراب در وسط قبله مسجد قرار دارد. به‌طوری‌که با ایستادن امام یا پیش نماز رویش به سمت قبله باشد و نماز بگزارد. طرز قرار گرفتن محراب، جهت قبله را در داخل مسجد مشخص می‌کند. در واقع مذبح کلیسای مسیحی شکل کوچک شده محراب است. وجود محراب در همه مساجد لازم نیست. در مسجدی که بطور صحیح جهت یافته دیوار قبله به عنوان شاخصی هدایتگر، محراب را غیرضروری می‌کند.

دلیل اینکه در بعضی از مساجد محراب کمی گودتر از کف بقیه جای‌های دیگر مسجد است این است که امام جماعت باید پایین‌تر از مردم نماز بخواند. در واقع محراب باید یا گودتر باشد یا حداقل مساوی دیگر قسمت‌های زمین نماز گذاران باشد. گودی محراب مانند سنگر جنگ در راه خدا بوده و امام جماعت نیز به عنوان جنگجویی در راه خدا در جنگ حق علیه باطل است؛ و امام جماعت وظیفه سنگینی در برابر اسلام دارد که باید به نحو احسن از ارزش‌های اسلام دفاع کند. گودی محراب به امام جماعت با قرار گرفتن در محراب کمک می‌کند که این وظیفه‌ای که بر دوشش است را از یاد نبرد. همچنین است که برخی بر این عقیده‌اند که امام جماعت به دلیل اینکه نمادی از اسلام است در هنگام نماز در محراب مسجد باید پایین‌تر باشد تا عظمت خدا را از یاد نبرد، مغرور نشود و احساس برتری نسبت به مردم را نداشته باشد (منبع).

عکس زیر تصویری از یک محراب مسجدی است.

محراب مسجد

 

 

فرش مسجدی چیست؟

قطعا همه شماها با فرش های سنتی آشنا هستید. قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود. به دست بافته پُرزدار و گره‌دار قالی گفته می‌شود. از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبه تزئینی آن نیز توجه می‌شود. از سال ۱۳۹۳ به بعد شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی و این اثر ماندگار در میراث ملموس یونسکو با شماره ۰۰۳۸۳ ثبت گردید. هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در منطقه کاشان و آران و بیدگل مشغول به فعالیت می‌باشد. صادرات فرش در ایران یکی از فعالیت‌های اقتصادی پر سود محسوب می‌شود (منبع).

هر فرشی که برای فرش کردن مسجد از آن استفاده شود به آن فرش مسجدی می گویند. مصادیق فرش مسجدی همان هایی هستند که در ابتدای مقاله به آنها اشاره شد. مثل فرش مسجدی محرابی، فرش سجاده ای بدون محراب، فرش سجاده ای عرض سه متر، فرش ماشینی سنتی و موکت سجاده ای.
 

 

فرش سجاده ای محرابی چیست؟

حال که با فرش مسجدی و محراب آشنا شدید بهتر می توانید با فرش سجاده ای محرابی آشنا شوید. منظور از فرش مسجدی محرابی سجاده فرشی است که نقش های محراب گون و یا محراب مانند روی آن نقش بسته باشد. این گفته با مقایسه تصاویر یک محراب و یک فرش مسجدی محرابی آشکارتر می شود.

چنان چه فرش مسجدی نقش های محرابی نداشته باشد به آن فرش مسجدی بدون محراب و یا فرش مسجدی تشریفاتی می گویند.

 

فرش مسجدی محرابی

 

کیفیت های مختلف فرش مسجدی محرابی کدام است؟

برای توضیح کیفیت های مختلف فرش مسجدی محرابی ابتدا نیاز است که با دو مفهوم شانه و تراکم فرش مسجدی محرابی آشنا شویم.

هر فرش مسجدی محرابی دو نوع تراکم دارد: تراکم عرضی و طولی.

 

کیفیت های مختلف فرش مسجدی محرابی

700

440

فرش مسجدی محرابی

750

440

فرش مسجدی محرابی

800

440

فرش مسجدی محرابی

800

500

فرش مسجدی محرابی

1000

500

فرش مسجدی محرابی

2100

500

فرش مسجدی محرابی

2100

700

فرش مسجدی محرابی

2250

700

فرش مسجدی محرابی

2400

700

فرش مسجدی محرابی

2550

700

فرش مسجدی محرابی

3000

1000

فرش مسجدی محرابی

3600

1200

فرش مسجدی محرابی

 

 

شانه فرش مسجدی محرابی به چه معناست؟

تراکم عرضی فرش مسجدی محرابی (شانه): به تعداد پودهای فرش مسجدی محرابی در یک متر از عرض فرش مسجدی محرابی شانه فرش مسجدی محرابی می گویند.. در بافت عرضی فرش مسجدی محرابی تعداد  گره ها با تعداد پودها برابر است. از آنجایی که شمارش تعداد پودهای فرش مسجدی محرابی پس از بافت برای مشتری آسان نیست، به منظور شمارش شانه فرش مسجدی محرابی می توان گره های فرش مسجدی را شمارش کرد. برای مثال هنگامی که گفته می شود فرش مسجدی محرابی ۵۰۰ شانه به این معنی است که در هر متر از عرض فرش مسجدی محرابی معادل 500 گره وجود دارد. با شمارش تعداد گره ها در یک متر از عرض فرش مسجدی محرابی می توانید از صحت سخن فروشنده اطمینان حاصل کنید.

در حال حاضر شانه‌هایی که به‌طور معمول در بازار می‌باشند عبارتند از: ۳۲۰-۳۵۰-۳۸۰-۴۰۰-۴۴۰-۵۰۰-۷۰۰-۱۰۰۰-۱۲۰۰-۱۵۰۰.

 

تراکم فرش مسجدی محرابی به چه معناست؟

تراکم طولی فرش (تراکم): به تعداد ردیف پود موجود در یک متر از طول فرش تراکم فرش گفته می شود.

از آنجا که در دستگاه‌های جدید، به ازای هر ردیف از گره‌های فرش سه ردیف پود استفاده می‌شود، پس تعداد پودهای به کار رفته در بافت طولی فرش مسجدی محرابی سه برابر گره های آن است. به همین دلیل فرش‌های ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۱۰۰ و فرش‌های ۱۰۰۰ شانه با تراکم ۳۰۰۰ و فرش‌های ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ در بازار موجود هستند.

از آنجایی که شمارش پودهای به کار رفته در بافت فرش مسجدی محرابی امکان پذیر نیست، برای راستی آزمایی سخن شرکت سجاده فرش در رابطه با تراکم فرش مسجدی محرابی می توانید گره های آن را شمارش کنید. به عنوان مثال چنان چه به شما گفته شود که تراکم فلان فرش مسجدی محرابی 2100 است به این معناست که با توجه به نسبت پود به گره در بافت طولی فرش مسجدی محرابی، باید تعداد 700 گره در یک متر از طول فرش مسجدی محرابی وجود داشته باشد.

اما در دستگاه‌های قدیمی‌تر که فرش‌های مسجدی محرابی با تراکم ۳۵۰ و ۴۴۰ و ۵۰۰ بافته می‌شد به ازای هر گره دو ردیف پود استفاده می‌شد، پس در این فرش‌ها تراکم فرش مسجدی محرابی برابر است با تعداد گره‌های موجود در یک متر از طول فرش ضرب در دو.

تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع از فرش مسجدی محرابی: تراکم عرضی ضرب در تراکم طولی را گویند. برای مثال اگر تعداد گره رنگ در عرض برابر با ۷۰۰ گره و در طول هم معادل ۹۰۰ گره رنگ باشد؛ بنابراین تعداد ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع ۶۳۰/۰۰۰=۹۰۰x۷۰۰ است.

همیشه مقدار تراکم از شانه بیشتر است و حاصل ضرب شانه و تراکم تعداد سر نخ در متر مربع و حاصل ضرب شانه و تراکم تقسیم بر ۲ یا ۳ (بسته به نوع دستگاه فرش بافی) تعداد گره در متر مربع می‌شود.

حال که با مفهوم شانه و تراکم فرش مسجدی محرابی آشنا شدید، لیستی از کیفیت های مختلف فرش مسجدی محرابی را تقدیم شما می کنیم.

کیفیت های مختلف فرش مسجدی محرابی

700

440

فرش مسجدی محرابی

750

440

فرش مسجدی محرابی

800

440

فرش مسجدی محرابی

800

500

فرش مسجدی محرابی

1000

500

فرش مسجدی محرابی

2100

500

فرش مسجدی محرابی

2100

700

فرش مسجدی محرابی

2250

700

فرش مسجدی محرابی

2400

700

فرش مسجدی محرابی

2550

700

فرش مسجدی محرابی

3000

1000

فرش مسجدی محرابی

3600

1200

فرش مسجدی محرابی

 

 

قیمت فرش مسجدی محرابی چقدر است؟

قیمت فرش مسجدی محرابی به شانه فرش مسجدی محرابی، تراکم آن، دستگاهی که برای بافت فرش مسجدی محرابی از آن استفاده شده است، وزن فرش مسجدی محرابی و جنس الیاف به کار رفته در فرش مسجدی محرابی بستگی دارد. با این اوصاف، قیمت فرش های مسجدی محرابی در شرکت سجاده فرش تک ستاره کویر کاشان به شرح زیر است (چنان چه ویژگی های سجاده فرش مسجدی مطابق سفارش شما تغییر کند، قیمت فرش مسجدی محرابی نیز تغییر می کند).

 

 

چطور می توانیم فرش مسجدی محرابی بخریم؟

برای خرید فرش مسجدی محرابی دو راه پیش روی شما وجود دارد؛

1-خرید حضوری از محل نمایشگاه دائمی فرش مسجدی محرابی شرکت سجاده فرش تک ستاره کویر کاشان

برای خرید حضوری فرش مسجدی محرابی نیاز است که در محل دائمی نمایشگاه سجاده فرش این شرکت به آدرس زیر مراجعه کنید؛

استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، شهرک صنعتی سلیمان صباحی، بلوار دکتر اسلامی، شرکت سجاده فرش تک ستاره کویر کاشان.

 

2-خرید اینترنتی از فروشگاه آنلاین فرش مسجدی محرابی شرکت سجاده فرش تک ستاره کویر کاشان

 

 

به منظور خرید اینترنتی فرش سجاده ای مسجدی محرابی نیاز است که مطابق دستورالعمل فروش اینترنتی فرش سجاده ای این شرکت عمل کنید.

برای فروش اینترنتی فرش سجاده ای کاشان است که  مراحل زیر را سپری کنید؛

فروش اینترنتی فرش سجاده ای

فروش اینترنتی فرش سجاده ای

فروش اینترنتی فرش سجاده ای

لیست قیمت فرش مسجدی

فروش اینترنتی فرش سجاده ای

فروش اینترنتی فرش سجاده ای

 

 

 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی